Arsacal
button
button
button
button


Zoeken

Zoek pagina's met de zoekwoorden:

én én


Zoekresultaten voor “het kwaad in de wereld”

Allerheiligen in de Sint Nicolaasbasiliek
overweging_preek - woensdag, 1 november 2023
Allerheiligen, 1 november, heb ik in de Sint Nicolaasbasiliek gevierd, waar in een goedgevulde kerk met prachtige zang dit hoogfeest om 12.30 uur werd gevierd. Allerheiligen is een blik op de hemel in een tijd waarin er veel mis is op onze planeet...



16e zondag door het jaar A - gebed tegen Corona
overweging_preek - zondag, 19 juli 2020
We moeten allemaal wel leren omgaan met teleurstellingen; het leven loopt vaak anders dan gedacht of verwacht en soms ervaren we tegenwerking, geen waardering en zien we weinig vrucht. Op deze zondag mogen we iets leren van het geduld van God, die de wereld vol ziet staan met onkruid, waarbij de tarwe soms bijna niet meer opvalt (Mt. 13, 24-43).



St. Jozefkerk in Bussum aan eredienst onttrokken
overweging_preek - zaterdag, 22 september 2018
Op zaterdagmiddag 22 september was ik voor de viering van de vespers in de Sint Jozefkerk in Bussum. Het was de laatste katholieke viering op die plaats want de kerk is aan de eredienst onttrokken, maar... zij gaat naar alle waarschijnlijkheid verder....



derde zondag van de 40dagentijd C
overweging_preek - zondag, 28 februari 2016
In het EO programma ‘Adieu God’ zag ik Jan Marijnissen die het maar raar vond dat gelovigen zich kwellen door in een programma als dit afvallige gelovigen te interviewen. Hij heeft zelf afstand gedaan van het geloof omdat het maar een rare God is als die almachtig is en toch het onrecht in de wereld laat voortbestaan.



Maria, ons lijntje met de hemel - Tenhemelopneming in Heiloo
overweging_preek - zaterdag, 15 augustus 2015
Op zaterdag 15 augustus mocht ik het hoog­feest van Maria Ten­hemel­op­neming vieren in Heiloo in het heilig­dom van O.L. Vrouw ter Nood. Bijna 800 mensen waren gekomen om de feestelijke Eucharistie­viering ter ere van Maria mee te vieren. Voor de viering werd de rozen­krans gebeden en maakten vele mensen gebruik van de gelegen­heid het sacrament van boete en verzoening (de biecht) te ontvangen in één van de nieuwe biecht­stoelen in de grote kapel. En na afloop van de Mis kwamen drie jonge vrouwen me vertellen dat zij op het punt staan in te treden.



Tarwe en onkruid
overweging_preek - zondag, 20 juli 2014
Voor de zestiende zondag door het jaar was ik in de kathedrale basiliek van Sint Bavo waar een bijzondere Heilige Mis werd gevierd ter gedachtenis aan de slachtoffers van de vliegramp en hun nabestaanden (zie ook volgend bericht). Het evangelie ging over het goede zaad en over het onkruid dat er tussen is gezaaid maar dat wij met voorzichtigheid moeten benaderen: niet zomaar gaan rukken en trekken, anders loopt het niet goed af. Dat geldt voor alle kwaad in de wereld.



Maria Geboorte in Heiloo
overweging_preek - zaterdag, 8 september 2012
8 september, feestdag van Maria Geboorte, werd in Heiloo de dag voor de nieuwe katholieken gehouden. Midden op de dag, om 12.00 uur was er een feestelijke Eucharistie­viering in de grote kapel waarvoor honderden mensen waren gekomen. Daarbij heb ik de onder­staande preek gehouden. Een zonnige dag begunstigde de goede sfeer die er toch al heerste... Op de dag voor de nieuwe katholieken hield Anne Commandeur eerst een prachtig getuigenis over haar weg naar de katholieke kerk.



Homilie zesde zondag door het jaar B
overweging_preek - woensdag, 15 februari 2012
Gezondheid is voor ons allemaal belangrijk. Hoe vaak zeggen we niet tegen elkaar: “Als je maar gezondheid blijft”, of: “Ik wens je veel gezondheid, want dat is het belangrijkste”. En we hebben er met zijn allen veel voor over om gezond te blijven. We zien op tegen lijden en pijn en we willen die vermijden. Maar is gezondheid echt het allerbelangrijkste?